Formål
Formålet er at undersøge, hvordan det påvirker veletablerede aktiviteter i dagtilbud såsom aktiviteter med billedkunst, at disse aktiviteter gennemføres ved hjælp af digitale værktøjer som tablets. Der ses særligt på, hvilken indflydelse tablets har på børnenes klippe og klistre-aktiviteter.
Resultat
Studiet viser, at barnet bruger tabletten som et visuelt måleinstrument til at orientere sig i insektets fysik ved hjælp af billedet af det valgte insekt, når hun skal udforme sit eget insekt. Hun bruger det fx til at ’måle’ længden af insektets ben, når hun skal lave benene til sit eget insekt. Tabletten bruges også som en opslagsbog, hvori inspiration til udformningen af barnets eget insekt hentes. Billedet på tabletten tilbyder en digital todimensionel model, der omdannes til et materielt artefakt. Forfatterne peger på, at barnets handlen (agency) begrænses af, at pædagogen tager kontrollen med teknologien i starten af aktiviteten, og at barnet og pædagogen har svært ved at være til stede i aktiviteten på samme tid. Mens barnet er til stede her og nu i processen, har pædagogen rykket sig videre til de næste skridt i processen, som ifølge forfatterne kan udspringe af traditionelle idealer for, hvad aktiviteter med billedkunst i dagtilbud indebærer.
Forfatterne understreger vigtigheden af at skelne mellem hardware (tablet) og software (apps) og ikke at bruge teknologi (technology) som et overordnet begreb. Ifølge forfatterne dækker begrebet teknologi over forskellige funktioner og forskellige muligheder og begrænsninger i henholdsvis hardware og software.
Design
Data er indsamlet over en periode på fire måneder og består af videoobservationer af fem pædagoger (teachers) og 33 børn i alderen 1-5 år samt interviews og uformelle samtaler med de fem pædagoger. I studiet analyseres én aktivitet med billedkunst (planlagt af en pædagog), hvor en pædagog og en 4-årig pige udfører en klippe og klistre-aktivitet ved hjælp af biologi-appen My First Bug App. Aktiviteten varer 10 minutter, og pigen skal klippe og klistre et insekt, som hun udvælger blandt 37 forskellige insekter i appen.
Referencer
Nilsen, M., Lundin, M., Wallerstedt, C., & Pramling, N. (2016). The tablet computer as a mediational means in a preschool art activity I: Garvis, S., & Lemon, N. (red.). Understanding digital technologies and young children: An international perspective, 139–154. London: Routledge.
Opdragsgiver
Uoplyst